انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی هنری است که با ترکیب درست و اصولی رنگ‌ها و استفاده از ابزارهای مختلف ایجاد می‌شود. این هنر بی‌بدیل را می‌توان بر روی هر بستری چه بر روی کاغذ به شکل دستی و چه در فضای دیجیتالی انجام داد که هر دو حالت، جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

نقاشی از دیرباز یکی از محبوب‌ترین هنرهای تجسمی بوده است و هنرمندان زیادی با استفاده از تکنیک‌های مختلف آثار هنری ماندگاری خلق کرده‌اند. تکنیک‌های نقاشی بسیار متنوع هستند و هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

در طول تاریخ، ابزارها و تکنیک‌های نقاشان برای خلق آثار هنری، تغییر و تکامل یافته است و با پیشرفت تکنولوژی، تمایلات نقاشان تغییر کرده و به دنبال آن، سبک های نقاشی مختلفی نیز پدید آمده است.

نقاشی رنگ روغن

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی رنگ روغن

رنگ و روغن از آمیختن رنگدانه‌ها  به روغن به عنوان چسب و پیونده  به‌دست می‌آید. روغن  به کار رفته در رنگ روغن از مواد متفاوت و با روش‌های مختلف تولید می‌شود که رایج‌ترین آنها، روغن بزرک،  روغن دانه خشخاش، روغن گردو  می باشد . قرن‌ها، نقاشان از رنگ روغن برای خلق شاهکارهای خود بهره برده‌اند. این مدیوم نقاشی سرعت پایینی دارد و شامل رنگ‌هایی است که به صورت سوسپانسیون در روغن وجود دارند. به دلیل زمان زیادی که صرف این نوع نقاشی می‌شود، هنرمندان به میزان کافی فرصت دارند تا آثار خود را پرداخت کنند. به دلیل ضخامت این رنگ روی بوم، از رنگ روغن به طور معمول برای خلق آثاری با بافت ویژه استفاده می شود.

نقاشی اکرلیک

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی اکرلیک

رنگ اکرلیک رنگی شیمیایی  که با خواص دوام و درخشندگیش نخست در صنعت اتومبیل‌سازی به کار رفت و اخیراً نیز در انواع نقاشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است. این رنگ‌های پایه آبی یعنی محلول در آب هستند و به سرعت خشک می‌شوند و سمی نیستند. همچنین، قیمت مناسبی نیز دارند و به همین جهت، انتخاب مناسبی برای نقاشان در هر سطحی به شمار می‌‌آیند. به علاوه، این نوع رنگ در طول زمان دچار شکستگی ، ترک و زردشدگی نخواهد شد. رنگ اکرلیک را با مدیوم‌های مختلف می‌توان ترکیب کرد و به همین جهت، خروجی کار در این سبک از نقاشی بسیار متنوع است.

نقاشی آبرنگ

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی آبرنگ

در تولید آبرنگ از رنگ‌دانه  و یک ماده چسبنده قابل حل در آب معمولاً صمغ عربی  استفاده می‌شود. آبرنگ را به‌وسیله قلم مو  بر روی کاغذ،  مقوا، پاپیروس و… به کار می‌برند. از این جهت با بسیاری از رنگ‌ماده‌های پوششی تفاوت دارد که در آن سایه های رنگ روشن از طریق رقیق کردن رنگ ماده حاصل می‌آید و نه با افزودن رنگ سفید. به طور معمول بر روی مقوای آبرنگ یا کاغذ نقاشی می‌شود و این نوع رنگ به صورت سوسپانسیون در محلول‌های آبی وجود دارد. حتی بعد از خشک شدن، رنگ‌های آبرنگ در آب انحلال‌پذیرهستند و این امر بدان معنی است که نقاشان حتی بعد از اتمام کار خود می‌توانند آن‌را اصلاح کنند.

نقاشی پاستل

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی پاستل

واژهٔ پاستل از «پاستِلّو» در زبان ایتالیایی،  به معنای خمیربه دست آمده و پاستل به معنای خمیر مدادرنگی  است؛ اما در واقع پاستل یک ابزار هنری برای طراحی و تشکیل‌شده از پودرخالص رنگدانه و چسباننده است. رنگدانه‌های مورد استفاده در گچ‌رنگ همان‌هایی است که در ساخت دیگر وسایل رنگ‌آمیزی همانند رنگ و روغن به کار برده می‌شوند. این سبک از نقاشی که از قرن شانزدهم رواج داشته و شکل گچ مانند و عدم نیاز به خشک شدن، این ابزار را به راه‌حلی مناسب برای نقاشان به هنگام جابجایی و حمل و نقل بدل کرده است. به طور کلی دو نوع پاستل وجود دارد که در زیر آورده شده است:
• پاستل گچی
• پاستل روغنی
لازم به ذکر است که این نوع نقاشی بافتی شکننده دارد چراکه رنگ به راحتی از روی بوم جدا می‌شود.

نقاشی مداد رنگی

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی مداد رنگی

مداد رنگی نوعی مداد است که مغز آن از رنگدانه‌های مختلف ساخته شده و یک بدنه یا محافظ چوبی دارد. مغز مدادهای مشکی معمولی از گرافیت و خاک رس ساخته می‌شود، درحالیکه مغز مدادرنگی‌ها متشکل از رنگدانه، موم و سایر مواد می‌باشد که در انواع پایه روغن و محلول در آب ساخته می‌شود.
مداد رنگی از 4 قسمت چوب ، رنگدانه‌ها، چسب اتصال دهنده وافزودنی تشکیل شده است
نقاشان حرفه‌ای به طور معمول برای نقاشی از مدادهای رنگی پلی‌کروم استفاده می‌کنند که به راحتی بر روی کاغذ و بوم با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

نقاشی سیاه قلم (ذغال)

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی سیاه قلم (ذغال)

این سبک نقاشی در گذشته فقط برای تمرین نقاشان یا طرح های اولیه استفاده میشده ولی هم اکنون در خیلی از کشور ها به عنوان یک سبک اصلی شناخته میشود و پیشرفت چشمگیری داشته است.ماده اصلی این سبک ذغال است ولی از کنته و دوده کنته برای جاهای تیره تر و دوده ذغال برلی سایه های نرم تر استفاده میشود.عمل محو کردن خط مداد گرافیک یا مداد کنته یا مداد ذغالی و سایه زدن با محو کن و یا قلمو انجام میشود. همچنین از عنواع پاکن های برقی و اتودی و مداد کنته یا ذغالی سفید یا خودکار های سفید برای نور های سفید استفاده میشود. نقاشی با ذغال، جلوه‌ای طبیعی از هنر را نشان می‌دهد.

نقاشی گواش

انواع تکنیک‌های نقاشی و کاربردهای آنها

نقاشی گواش

با وجود این‌که گواش، همانند آبرنگ قابلیت اصلاح دارد اما این نوع رنگ بعد از خشک شدن به رنگی مات تبدیل می‌شود و به دلیل وجود گچ بکار رفته در آن، وزن سنگین‌تری دارد.
گواش نیز مشخصه‌هایی همانند رنگ اکرلیک دارند چراکه این رنگ نیز رنگی مات بدست می‌دهد. از این‌رو به هنگام اتمام کار معمولا از اسپری‌های وارنیش بهره می‌گیرند تا به خوبی از اثر حفاظت شود.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهپروژه هاتماس با مافروشگاه
    ×
    واتساپ
    تلگرام
    اینستاگرام
    تماس صوتی
    پیامک
    جهت استعلام قیمت و ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید